dinsdag 30 maart 2010

'Nieuwe' media

Het bestaat al een tijdje maar de afgelopen twee dagen zijn de docenten op de school voor journalistiek bijgeschoold op het gebied van de 'nieuwe' media. Als 'jonkie' ben ik naar alle waarschijnlijkheid al meer in aanraking gekomen met deze vormen van communicatie, maar ook het medium blog, dit dus, was voor mij vrij nieuw.

De cursussen die de dagen vulde waren uiteraard gericht op de journalistieke toepassing. Een blog is niet alleen maar een verhaaltje, zoals bij mij, maar een journalist kan er meer mee bereiken. Een statement maken, iets gedaan krijgen of reacties uitlokken. Met google kun je veel meer mits je google en de tools die google biedt goed gebruikt. Graphics moeten tegenwoordig veel sneller up te daten zijn aangezien de stroom aan informatie veel groter is en veel sneller veroudert en via crowdsourcing kun je als journalist de lezer mee laten werken aan je nieuws. Ook de onderwerpen twitter, sociale netwerken, video en fotografie kwamen aan bod.

Alle onderwerpen hadden te maken met de huidige maatschappij waarin informatie steeds sneller naar ons toe komt. Van alle kanten worden we belaagd met nieuws. Maar willen we dat wel en waar heeft de lezer/kijker vertrouwen in? Kun je zomaar alles vertrouwen wat je op het internet vindt en hoe betrouwbaar zijn de voorheen betrouwbare bronnen als deze misschien al door drie lagen heen moesten om bij de bron te komen? Iedereen kan journalist spelen maar voor een betrouwbare publicatie is altijd hoor en wederhoor nodig en een goede journalist doet aan fact checking en gaat niet uit van een bron.

Het waren twee interessante dagen die bij mij nog wel wat vragen opriepen. Ik denk dat ik maar eens een goed staaltje crowdsourcing uit moet gaan voeren of verantwoord zoekwerk moet verrichten via google of andere internet zoek mogelijkheden om antwoorden op die vragen te krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten